tisdag 4 november 2008

Det skrivna ordet


Att uttrycka sig i skrift och verbalt är som bekant helt olika saker.

När man pratar kan den som lyssnar även lägga in kroppspråk och röstnyanser för att tolka och ta till sig det som sägs. Men vad händer när man endast har en text att reflektera över?

Jag som skriver kan vara på vilket fantastiskt humör som helst. Jag kan skriva om märkliga människor jag träffat under dagen, exempelvis på, på vägen till, på väg ifrån jobbet eller i något annat sammanhang. I min värld betyder då bokstäver, ord och meningar jag beskriver detta med att jag kanske är väldigt glad, intresserad eller nyfiken på dessa människor, allt i positiv anda. Den som läser kan ju ha haft en usel dag av olika anledningar, den personens sinnesstämning kan ju därmed enkelt tolka min text i negativ bemärkelse, fast jag själv enbart varit positiv. Naturligtvis kan det även var precis tvärtom.

Det jag vill komma fram till är att man som läsare kanske någon gång skall tänka efter innan man bestämmer sig för vad skribenten egentligen skriver, vad han/hon egentligen menar och kanske faktiskt ta och fråga om man är osäker. Allra helst gäller detta i relationer då den första förälskelsen hunnit lägga sig och någon form av irritation kan komma smygande. Ett väl menat mail kan tex. tolkas som något negativt beroende på humöret, stressen, tiden att läsa eller intresset att läsa hos mottagaren. Tänker man efter först kan säkert många irritationsmoment och negativa diskussioner undvikas.

Vissa har lättare att göra sig förstådda verbalt, andra i skrift.
Själv tillhör jag den senare kategorin har jag fått för mig, tack för alla er andra som GARANTERAT tillhör den kategorin, blir så mycket intressant att läsa då.
Och läsa är något jag gillar, då får jag möjlighet att fundera på vad personen vars text jag för tillfället läser egentligen har skrivit och velat uttrycka.

Och ni som eventuellt läser det jag skrivit, tolka det positivt, det är min önskan med dessa första rader :-)


Tjing!

1 kommentar:

Honungsbullen sa...

Riktigt bra början! Kram från Lillasyster!