torsdag 6 november 2008

Fönstershopping!


Efter två veckor med barnen hos sin mamma, kom de till mig i måndags. Måndag är ingen bra dag egentligen eftersom ALLA är upptagna med olika aktiviteter just den dagen, men man hinner ju krama om dem och säga hej iaf.

Tisdagen däremot är en mycket bättre dag, då är det dött på aktivitetsfronten.

När man saknat sina barn och vill umgås med dem allihopa samtidigt blir det genast lite svårare. För, vad hittar man på med barnen en vanlig tisdagkväll när man endast har ett fåtal timmar på sig och plånboken förhoppningsvis endast för tillfället är helt tom?

Det skall ju dessutom locka olika åldrar eftersom mina råkar vara 18, 14 och 11 år unga och av olika kön.

  • Bio


  • Hyra en film


  • Ha en spelkväll


  • Åka och shoppa


  • Fönstershoppa

Valet föll på det sistnämnda alternativet, det visade sig dessutom vara förvånande enkelt att få med alla tre på noterna. Fönstershopping fick det bli, och det i Stinsens köpcentrum som byggt ut och blivit jättefint. Konstigt nog känns det nästan som man är ensam där, aldrig trångt och inga köer vad jag kunde se. Ändå är parkeringen utanför full med bilar, så kunderna är säkert där på något vis ändå.

MQ blev barnens första val. Flickorna skulle minsann prova klänningar och sonen letade efter byxor. Själv hittade jag naturligtvis två snygga kostymer med tillhörande skjortor, snygga jeans och en hel hög med t-shirts jag skulle kunna gå i dygnet runt. Jag hittar ALLTID saker jag kan tänka mig att ha på mig när pengarna lyser med sin frånvaro. Hur märkligt är inte det? Alla lyckades vi lämna affären utan att känna någon större ångest över att lämna den tomhänta. Sedan blev det något svårare... Skoaffärer är något som drar i mig och mina barn, tror vi var inne i 4-5 olika, och alla hade de fantastiska fotbeklädnader, men till hutlösa priser. Inga REA-skyltar så långt jag kunde se, men sonen verkar ha ärvt mina korpögon från unga år och hittade ett par läckra vita skor längst ner i en låda till priset av 150 spänn. Klart köpvärda, synd att hans fötter är så mycket större än mina, då kan jag ju inte låna dem. I den sista skoaffären hittade naturligtvis Emma ett par stövlar hon förälskade sig i, problemet var att mamma nekat henne stövlar med klack, varför vet jag inte riktigt. Läge att skaffa sig pappapoäng...bara att slå mamma en signal och övertyga henne om att stövlarna var snygga, praktiska och hållbara...tror inte hon gick på det, men Emma fick sina stövlar och var lycklig. Många pappapoäng blev det...

Ett besök i en bokhandel och letande efter en bok jag blivit intresserad av efter att ha läst titeln på den i en blogg jag läser flera gånger om dagen för att den ger mig mycket intressant att tänka på. Boken inhandlades med hjälp av trevlig personal som plockade fram den med blixtens hastighet, sedan var det dags att åka hemåt. Då måste man naturligtvis passera en sista skoaffär på vägen, och där på en hylla stod DE, skorna som bara MÅSTE följa med mig hem, oavsett innehåll i plånboken. Säkert många som känner igen sig i situationen, skorna var ju precis de jag letat efter i ett par veckor.

Så dagens fråga är: Hur kommer det sig att fönstershopping i slutändan blir lika dyrt som en ordinarie shoppingtur? :-)

Läste för övrigt expressen under dagens lunch och blev minst sagt berörd! Något märkligt det oxå, den sortens litteratur är väl i normala fall inte något jag tar till mig så våldsamt mycket av. Kan ibland och särskilt just nu av anledningar jag inte vill gå in på här, tycka att livet är tufft och hårt. Här är artikeln som gör att jag inser att mitt liv nog är ganska så behagligt ändå: http://www.expressen.se/halsa/1.1359370/geroge-fick-dodsdomen-efter-brollopet


På återhörande!

1 kommentar:

Honungsbullen sa...

Du, kära bror är min favoritman! Still!